Welkom bij Wonen Noordwest Friesland Over ons Nieuws en publicaties Nieuws Tips bij problemen met de stroom

Tips bij problemen met de stroom

Leestijd: 3 min

Vraag het onze vakmensen!

Onze vakmensen komen bij veel huurders thuis. Regelmatig vragen huurders hoe ze bepaalde zaken in de woning op kunnen lossen. Met hun jarenlange ervaring geven onze vaklui graag wat tips. Deze keer gaat het over problemen met de stroom.

Medewerkster Onderhoud Susanna van der Boom en installateur Willard Terpstra
    

Susanna van der Boom werkt al jaren bij Wonen NWF. Samen met een collega neemt zij reparatieverzoeken aan en plant reparaties in de agenda. Willard Terpstra werkt al langere tijd als installateur bij Wonen NWF. Regelmatig krijgen zij vragen over problemen met de stroom. Wij vroegen hen naar tips.

Susanna, jij krijgt de telefoontjes binnen over problemen met de stroom. Welke vragen zijn dat dan? Wat kunnen huurders zelf doen? 
Ik neem eerst altijd een aantal vragen met mensen door. Vaak is het dan opgelost. Ik vraag of de huurder de enige is in de straat die geen stroom heeft. Als meer mensen dit probleem hebben, kunnen ze contact opnemen met de netbeheerder. Of kijken op de website ‘gas- en stroomstoringen’ of er storingen zijn in het gebied. Ook is er een gratis nationaal storingsnummer voor gas- en stroomstoringen, 0800 – 9009. Dit nummer is 24 uur per dag te bereiken.

Willard, wat moeten mensen doen als ze de enige zijn die geen stroom hebben? 
Het kan zijn dat er kortsluiting is in één van de apparaten. Hoe mensen dat na kunnen gaan, staat hieronder onder het kopje ‘Stekkerproef’. Doe eerst deze stekkerproef, zo voorkomen huurders onnodige kosten. Als de monteur kortsluiting in één van de apparaten vaststelt, zijn de kosten voor de huurder zelf.

Wat als mensen de oorzaak niet kunnen vinden en de stroomstoring blijft doorgaan?
Na het doen van de stekkerproef en het controleren of er een algemene stroomstoring is, kunnen huurders contact met ons opnemen. Meld wel alleen een reparatieverzoek als u zeker weet dat de oorzaak van de stroomstoring geen kortsluiting, overbelasting of algemene stroomstoring is. Als dat wel de oorzaak van de storing is en onze monteur komt bij u langs, dan zijn de kosten daarvan namelijk voor uzelf. 

Denk daarnaast ook aan overbelasting van een groep
Als mensen te veel apparaten op een groep hebben, kan de groep uitvallen door overbelasting. Ook kan de bedrading van het stopcontact doorbranden of smelten. Zorg ook dat er niet te veel apparaten die veel stroom gebruiken, tegelijkertijd aanstaan of aangezet worden. 

Ook kan er een probleem zijn in de stroominstallatie
Draait het wieltje in de groepenkast niet of zien huurders dat er geen stroom is? Neem dan contact op met de netbeheerder.

Stekkerproef

Met de stekkerproef controleert u zelf of één van de apparaten kortsluiting heeft. Kortsluiting kan een stroomstoring geven.
1.    Schakel alle groepen in de meterkast uit (schakelaars naar beneden).
2.    Haal alle stekkers uit de stopcontacten, in het hele huis. Denk ook aan de cv en verlengsnoeren.
3.    Is de aardlekschakelaar ook gesprongen? Schakel die dan opnieuw in.
4.    Schakel de groepen in de meterkast opnieuw in (schakelaars naar boven).
5.    Doe nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet ook het apparaat aan dat daarbij hoort. Wacht tot het apparaat aanslaat en ga dan naar het volgende stopcontact en apparaat.