Urgentie

Voorrang krijgen op een woning noemen we urgentie. U komt in principe niet voor urgentie in aanmerking. Urgentie is alleen mogelijk in hele specifieke gevallen:


Nieuwkomers (statushouders)

Alle Friese gemeenten zijn verplicht om een vastgesteld aantal nieuwkomers (statushouders) op te nemen. ​Wij hebben met de gemeenten in ons werkgebied afspraken gemaakt om huurwoningen hiervoor beschikbaar te stellen.​

Medische urgentie

Wanneer u door lichamelijke beperkingen niet meer in uw huidige woning kunt blijven wonen, en u moet verhuizen naar een gelijkvloerse woning, dan is er een mogelijkheid om urgentie aan te vragen. Deze aanvraag loopt via het gebiedsteam van de gemeente waar u nu woonachtig bent. Klik hier voor meer informatie over medische urgentie.

Sloop urgentie (Wijkvernieuwingsurgentie)

U krijgt deze urgentie als uw woning gesloopt wordt en u huurt bij Wonen NWF. Klik hier voor meer informatie over sloop urgentie  

Calamiteiten urgentie

Is er sprake van een calamiteit zoals brand? Dan kunt u calamiteiten urgentie aanvragen. Klik hier voor meer informatie over calamiteiten urgentie. 

Hieronder staan de veelgestelde vragen over urgentie. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie, of stel uw vraag via het Contactformulier.

Veel gevraagd over Urgentie

Wat zijn de voorwaarden bij urgentie?

Algemeen

Als u urgentie kunt krijgen, zijn daar algemene voorwaarden op van toepassing:

  • U moet minimaal één jaar in de gemeente wonen waar de urgentie wordt aangevraagd.
  • Een nieuwe urgentie geldt alleen voor het nieuwe woningaanbod, dus niet voor het actuele aanbod op FrieslandHuurt.   
  • Van tevoren wordt afgestemd voor welk dorp, dorpen of gemeente de urgentie wordt verleend.
  • U bent verplicht op de eerste geschikte woning te reageren. Wanneer dit niet gebeurt, hebben wij het recht om de urgentie te laten vervallen.
  • Urgente woningzoekenden die een sloopwoning verlaten, gaan voor andere urgenten.
  • Een urgentiestatus is niet op alle woningen van toepassing. Een klein deel van de woningen waar veel vraag naar is, wordt uitsluitend op basis van inschrijvingsduur toegewezen. Dit wordt bij ons woningaanbod vermeld.
  • Elke urgentieaanvraag wordt besproken binnen een interne urgentiecommissie. Hier wordt besloten of urgentietoekenning plaats vindt.

Ik heb urgentie en ik heb op een woning gereageerd. Ik heb de woning niet aangeboden gekregen. Hoe kan dat?

Algemeen

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Bijvoorbeeld meerdere reacties van kandidaten met urgentie, of u voldoet niet aan de voorwaarden.

Hoe snel is er een woning beschikbaar als ik urgentie heb gekregen?

Algemeen

Dit verschilt per situatie. Soms kunt u erg snel een woning toegewezen krijgen, maar dit kan soms ook even duren, doordat er bijvoorbeeld andere urgenten voor u komen. U moet zelf het aanbod in de gaten houden en op het eerst passende aanbod reageren.